Rozhovor s redaktorem iGamers.cz – Dominikem Endrychem

Estimated read time 9 min read

Jmenuju se Dominik a na iGamers píšu už pěkných pár let. Hry doma na svém PC hraju už od svých mladých let a mám toho proto za sebou spoustu. Za svou dlouhou kariéru jsem měl navíc možnost podívat se trochu pod pokličku toho, jak hry vlastně vznikají a co je k tomu potřeba. A když zrovna nesedím za počítačem tak mám v ruce knížku nebo občas vyrazím někam do světa.

Jak si se poprvé dostal k psaní o videohrách a co tě na tom nejvíce baví?

K psaní na iGamers jsem se dostal během studia a na vysoké škole. Nejvíce se mi na tom líbí asi to, že stále můžu zůstat v obraze, co se děje ve světě her. Mám teď na hry rozhodně méně času než dříve, ale pořád se díky toho dokážu orientovat, co se zrovna na tomto trhu děje.

Na jaké hry se nejvíce těšíš a proč?

Nemůžu říct, že bych se na nějakou hru přímo těšil. Určitě by však mělo vyjít několik her, které určitě stojí za pozornost. Dobře by mohl dopadnout třeba druhý díl Frostpunku. A velkou naději rovněž vkládám do Kingdom Come: Deliverance II, které je nám zatím slíbeno ještě tento rok. Pro domácí herní scénu to bude určitě velká událost.

Jaký byl podle tebe největší herní průlom posledních let?

Jako největší herní průlom posledních let bych asi označil Half-Life: Alyx z roku 2020. Vnímám jej jako první plnohodnotnou a pořádnou hru na VR. Díky Half-Life: Alyx se totiž ukázalo, že VR skutečně představuje další poměrně slibnou herní platformu, kde je místo i pro velké ambiciózní herní projekty. A takových pro rozvoj virtuální reality určitě potřebujeme více!

Jaký máš názor na současný stav virtuální reality ve videohrách?

V průběhu posledních několika let se stále častěji ukazuje, že hry na virtuální realitu rozhodně mají smysl. Bohužel jich však není mnoho. Pro virtuální realitu dnes vznikají menší nezávislé projekty a velká studia se virtuální realitě zatím spíše brání. Pro rozvoj VR v herním průmyslu je potřeba, aby začalo vznikat více AAA her, které jsou vytvořeny speciálně pro tuto platformu a ne jen VR porty již stávajících her.

Jaký byl tvůj první herní zážitek a jak ovlivnil tvůj vztah k videohrám?

Moje první pořádná oblíbená hra byla asi Prince of Persia: The Sands of Time. Ani nevím, co mě na tom tak bavilo. Asi to byly ty zajímavé mechaniky a skákání. A potom jednoznačně první Mafie. Byla to naprosto geniální česká hra. Příběh byl skvělý a jednotlivé kapitoly přinesly vždycky něco nového. Mafii jsem mohl hrát pořád dokola. Dodnes na ni rád vzpomínám.

Máš nějakého oblíbeného herního vývojáře nebo studio? Co na nich nejvíce obdivuješ?

Pro mě je to určitě studio FromSoftware. Podle mého názoru mají jedny z nejkvalitnějších her na trhu. Není náhoda, že hry od FromSoftware bývají pravidelně nominovány na hry roku. Nové tituly nevydávají úplně často, ale když už nějakou novou hru vydají, vždycky je za ní vidět spoustu práce a nápadů.

Co si myslíš o vlivu streamovacích služeb a esportu na herní průmysl?

Esport pomáhá rozšířit povědomí o herním průmyslu i mezi lidi, kteří se hrami dříve nezabývali. Esport se stále více propojuje s technickým průmyslem jako takovým a díky toho stále roste. To je určitě dobře. Podobně to platí i pro streamovací platformy. Pro hráče je to především nástroj, jak se více propojit s komunitou.

Jaký vidíš význam herních recenzí v dnešní době, kdy si hráči mohou tvořit vlastní názor díky internetu a streamovacím platformám?

Herní recenze vnímám dneska jako dobrou možnost, jak zjistit, jestli si danou hru opravdu pořídit chci. Myslím, že recenze stále zůstávají relevantní i v dnešní době, protože za velmi krátký čas můžu zjistit užitečné informace, které mi pomohou v dalším rozhodování. Špatné jméno recenzím pak dělá hlavně to, že si vývojáři u některých webů mohou dobrou recenzi zaplatit. Toto pak může platit i v případě streamovacích platforem. Hráči by si tak především měli udělat svůj vlastní názor a ne se jen slepě řídit tím, co diktuje internet.

Máš nějakou radu pro lidi, kteří by se chtěli stát herními žurnalisty?

Pokud má člověk rád hry a chce se udržet v obraze, je herní žurnalistika opravdu skvělá příležitost. Najdi si témata co tě baví a ono to půjde samo.

Jaké jsou podle tebe klíčové dovednosti, které by měl mít dobrý herní redaktor?

Určitě by se měl o hry (nebo techniku okolo nich) zajímat. Psát by se pak mělo především objektivně, ale trocha osobního názoru někdy může pomoci se skutečným propojením se čtenáři. Nikomu nechceme své názory vnucovat, ale spíše pomoci čtenářům udělat si vlastní.

Jaký máš postoj k remakům a remasterům starších her?

Remaky a remastery se staly takovým nešvarem dnešní doby. Je totiž mnohem lehčí udělat hloupý remaster než přijít s něčím novým. Takto potom vzniklo spoustu remasterů, které jsme absolutně nepotřebovali. Tohle ale neplatí samozřejmě pro všechny případy. Dobrým příkladem jsou remaky starších dílů Resident Evil, které již několik let Capcom vydává. Byly to skutečně staré hry, které dnešnímu trhu již nestačí. Díky novým remakům se však posunuly na úplně novou úroveň a jsou opět relevantní i v dnešní době. Vznikly však i předělávky her, které jsou třeba jen 1-2 roky staré a to je dle mého názoru naprosto zbytečné a jen trik, jak z hráčů znovu vytáhnout plnou cenu za již existující hru. Opravdu potřebujeme další remaster The Last of Us?

Jak se podle tebe změní herní průmysl v příštích 5 letech?

Myslím, že se dočkáme trochu většího zapojení virtuální reality. S rostoucí cenou hardwaru pak možná budou ještě více populární služby typu Game Pass a jemu podobné. Určitě se dočkáme také většího zapojení umělé inteligence, což by mohlo hry zase trochu oživit. Dokážu si ale představit i některé špatné věci, které nás v budoucnu zřejmě čekají. Pokud totiž hráči budou i nadále tolerovat a omlouvat přešlapy velkých vývojářů, dočkáme se v budoucnu toho, že hry budou vycházet ještě rozbitější než dnes. A pokud jde o samotný vývoj her, řekl bych, že uvidíme větší zapojení open-source nástrojů, jako jsou např. Blender nebo Godot.

Máš nějakou oblíbenou herní postavu? Co na ní nejvíce obdivuješ?

Řekl bych, že momentálně mám asi dvě oblíbené herní postavy. Jedním je Kazuma Kiryu ze série Yakuza. Je to takový člověk na správném místě. Vždycky se o všechny postará a neuteče před žádným nebezpečím. Je dost těžké udělat detailnější popis bez spoilerů na tak skvělou sérii jako je Yakuza. A jako svou druhou oblíbenou postavu bych označil asi Leona Kennedyho z Resident Evil. Oblíbil jsem si ho hlavně v původním Resident Evil 4, kde každou situaci odlehčoval svým humorem.

Jak by měl nejlépe vypadat iGamers.cz? Tedy aby měl čtenářský úspěch a byl mezi hráči populární?

Na iGamers jsme vždycky z kapacitních důvodů nemohli přinášet úplně všechny informace a proto jsme vždy vybírali to, co by hráče mohlo zajímat a bylo pro dění v herním světě důležité. Tohle bych rád, aby se plnilo i dál. Zároveň bych pak chtěl, abychom zůstali neutrální a nikomu moc nevnucovali své osobní názory. Hráči by si po přečtení článku měli udělat vlastní představu o daném tématu a ne pouze přebrat náš názor.

Jaké máš plány do budoucna a chceš něco vzkázat našim čtenářům?

 

Já do budoucna moc neplánuju a o velkých plánech se proto moc mluvit nedá. Vždycky jsem však rád cestoval a chtěl bych si tuhle zálibu udržet i dál. Člověk tak získá skvělé nové zkušenosti a dívá se na svět trochu jinak. A jestli bych čtenářům něco vzkázal? Asi jen to, ať se nebojí pořád zkoušet nové věci a začnou si plnit svá tajná přání. Jo a taky si dávejte pozor na předobjednávky! Někdy je lepší si raději počkat…


Další články:

Další články autora:

+ There are no comments

Add yours

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.